Oppdatert: 08.04.2024

Norge i bilder.
Drammen | Bragernes kirke | Mjøndalen >

2. påskedag — Familiebesøk på Bragernes torg i Drammen

Utsikt fra Bybrua over til Skutebrygga, Kawa og Aass bryggeri på Bragernes i Drammen.

2. påskedag, mandag 18. april 2022 var vi på ett par-tre timers besøk i Drammen for å besøke familien til kona. Jeg knipset som vanlig noen bilder mens vi gikk over den gamle bybrua og en del bilder på Bragernes torg.

For tiden bygges det ny bilbru mellom Strømsø og Bragernes, og vi kan se noen bropilarene på noen av bildene. Den gamle Bybrua er i dårlig stand og skal rives når den nye står ferdig.

Ellers var det godt og fint påskevær og som alltid trivelig å være i Drammen og på Bragernes torg. Det ble en tidlig middag på restauranten Jonas B.

Etter middagen kjøpte alle seg en is i en av kioskene på torget, og så ble det Ha det bra!, Ha det bra, vi ses snart igjen! før vi to rusla tilbake til Drammen stasjon og tok deretter toget tilbake til Oslo.

Et kort, men trivelig familietreff i Drammen — som stadig blir en penere by!

18. april 2022: Utsikt fra Bybrua over til Grønland og gangbrua Ypsilon i Drammen.

Utsikt fra Bybrua over til bl.a. Drammen Børs, Skutebrygga på Bragernes i Drammen.

18. april 2022: Utenfor uteserveringen til restauranten Goggen på Bragernes torg i Drammen.

18. april 2022: Restaurantene Jonas B., Pigenes og Goggen på Bragernes torg i Drammen.

18. april 2022: Ørnulf Basts «Sankt Hallvards brønn» på Bragernes torg i Drammen.

18. april 2022: Rn av kioskene på Bragernes torg i Drammen.

18. april 2022: Bragernes torg i Drammen. Bak ser vi bl. a. Bragernes kirke.

Flere og større bilder på Google Foto | Mobilvennlig versjon på Kurt Everts blog | Fotomontasjer

Tur til Drammen 2. pinsedag, 1. juni 2020

Utsikt fra Bybrua til Bragernes med Bragernes med Skutebrygga og restaurant Bølgen & Moi.

2. pinsedag, mandag 1. juni 2020 var vi på dagstur igjen til Drammen for å møte nevøen til kona. Jeg har aldri før opplevd det så varmt i Drammen som nå, men godt å sitte i skyggen og samtidig nyte utsikten utover Bragernes torg fra uteserveringen til restaurant Jonas B. Ble en hyggelig ettermiddag med god mat og drikke — og kaldt øl for min del.

Resten av gjengen gikk seg en tur på Bragernes-siden langs Drammenselva, mens jeg valgte å sitte i skyggen. Vi valgte å avslutte Drammens-oppholdet med en pils på Skutebrygga — hvor jeg tok veldig mange utsiktsbilder av begge sider av Drammenselva. Som vanlig en trivelig tur til Drammen. Og så ble det tog hjem til Oslo og etter hvert ble det natten...

Utsikt fra Bybrua til Bragernes torg til venstre med restaurant Skutebrygga foran Drammen børs.

Tok masse bilder fra Bybrua og har laga mange panoramabilder vedå sette sammen flere bilder.

Utsikt fra Bybrua til Bragernes med restaurant Skutebrygga, restaurant Bølgen & og Aass bryggeri...

Utsikt fra Bybrua til Bragernes med Bragernes torg til venstre i bildet med Drammen børs rett fram.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua over til Bragernes med Aass bryggeri midt i bildet..

2. pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua til gangbrua Ypsilon som forbinder Strømsø og Bragernes.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua til Grønland og Carl Nesjars fontene «Kloden».

2. pinsedag 2020: Bragernes torg med utsikt opp ot Bragernes kirke.

2. pinsedag 2020: Bragernes torg med utsikt opp mot Bragernes kirke.

2. pinsedag 2020: Bragernes torg med Ørnulf Basts «Sankt Hallvards brønn».

Bragernes torg, 2 pinsedag 2020: Utsikt fra Jonas B. Kan man stole på drammensere?

Bragernes torg, 2 pinsedag 2020: Utsikt fra Jonas B over til Cafe Bragernes.

2. pinsedag 2020: Starbucks Coffe på Bragernes torg i Drammen.

2. pinsedag 2020: Fint blomsterbed på Bragernes torg. Bak sekimter vi Bybrua i Drammen.

2. pinsedag 2020: Utenfor restaurant Skutebrygga like ved Bragernes torg i Drammen.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra Skutebrygga over til Strømsø og Quality Hotel River Station.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra restaurant Skutebrygga
til Bølgen & Moi på Bragernes ned til
Holmen og bydelen Fjell over til Quality Hotel River Station på Strømsø-siden av Drammen.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra Skutebrygga
over til Strømsø og Quality Hotel River Station.

2. pinsedag 2020: Utsikt fra restaurant Skutebrygga
til bydelen Fjell i Drammen.

2. pinsedag 2020: Utenfor restaurant Skutebrygga
på Bragernes i Drammen.

Utsikt fra Bybrua i retning Holmen og Holmennokken. To bilder satt sammen.

Utsikt fra Bybrua i retning Holmen,og i bakgrunnen bydelene Fjell, Austad og Strømsø på andre
siden av Drammenselva ser vi de nye høyhusene hvor Quality Hotel River Station holder til.

2.pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua i retning Aass bryggeri på Bragernes i Drammen.

2.pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua opp til Bragernes kirke i Drammen.

2.pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua til Holmen og Holmennokken i Drammen.

2.pinsedag 2020: Utsikt fra Bybrua til bygget hvor Drmmens tidende holder hus i på Strømsø.

Utenfor Drammen stasjon. Trykk på bildet for større bilder på min konto på Google Foto.

10. mai 2018 — snartur til Drammen

Strømsø torg i Drammen. Trykk på bildet for flere og større bilder på min konto på Google Foto.

10. mai 2018: Utsikt fra Øvre Strandgate opp mot gangbrua Ypsilon.

10. mai 2018: Utsikt fra Bragernes torg oppover til Bragnernes kirke.

Trykk på bildet for flere og større bilder på min konto på Google Foto.

1. april 2018 — Familietur til Drammen

Fortsatt snø på Strømsø torg, 1.4.2018. Trykk på bildet for større bilder på Google Foto.

Var på et kort familiebesøk i Drammen 1. april 2018 hvor vi spiste lunsj ute i sola på restauranten Brask & Bram på Bragernes torg. Og her ble årets første utepils i Norge inntatt. Litt kaldt ennå, men det kommer seg! Kort og grei tur!

Og ettersom det var 1. april, har jeg lagt inn noe «aprilsnarr» i bildene...

Den flotte gangbrua Ypsilon sett fra Bybrua i drammen.

Masse folk ute i sola på restauranten «Skutebrygga» — sett fra Bybrua i Drammen.

Daniel passer på Ea som jakter på duer... Trykk på bildet for større bilder på Google Foto.

5. juni 2017 — Pinsetur til Drammen

Gangbrua «Ypsilon» sett fra Bybrua i Drammen. Trykk på bildet for flere bilder på Google Foto.

Var på dagstur til Drammen 2. pinsedag. Regnet litt da vi ankom Drammen stasjon med «buss for tog» fra Asker stasjon. Etter å ha ventet på at regnværet ga seg litt, skinte sola opp og deretter gikk vi over Bybrua og etter en kort tid, møtte vi nevøen til Greta med hans lille familie på Pigen Café & Bar på Bragernes torg.

Etter noen forfriskninger der, ble det tid for spasertur langs Bragernes-siden av Drammenselva, og så en lengre stans på Ypsilon bar hvor vi spiste en nydelig «Y-hamburger» og rekemiddag... Etter en times tid der fortsatte turen langs Strømsø-siden av elva, opp til Bybrua igjen — og buss for tog til Asker og tog videre til Nationaltheatret og Oslo. En hyggelig dag!

Utsikt fra Bybrua: Carl Nesjars kunstverk «Kloden» med gangbrua Ypsilon i bagrunnen.

Utsikt fra Bybrua i Drammen: Bragernes torg med Bragernes kirke i sentrum. Trykk på bildet.

Utsikt fra Bybrua i Drammen: «Skutebrygga» er en veldig populær uterestaurant i Drammen.

Ørnulf Basts «Sankt Hallvards brønn» sentralt plassert på Bragernes torg i Drammen.

En finner m ange fine detaljer på monumentetØrnulf Basts «Sankt Hallvards brønn».

Utsnitt av flotte detaljer på Ørnulf Basts «Sankt Hallvards brønn» på Bragernes torg i Drammen.

Det var nok ikke helt slik da Bruce Springstten spilte i Drammen for første gang 5. mai 1981.

Fisk å få! Også fiskerne koser seg i og ved Drammenselva. Bybrua i bakgrunnen.

Teksten på bautaen:
EN INGENIØRBRAGD
Oppfinner Friedrich Gottlov Keller og gründer Henrich Voelter konstruerte de første treslipe- maskiner i 1846 i Tyskland.
I Drammensvassdraget har det vært nær 50 treforedlingsbedrifter siden 1866. I hele landet omlag 140 bedrifter.

5. juni 2017: «Den lille havfrue» — til Drammen!

Fint at også Drammen har sin egen havfrue. Trykk på bildet for større bilder på Google Foto.

«Den lille havfrue» i København ble sist vandalisert og malt rød i slutten av mai i år. Bra da at det nå også finnes en ekte havfrue ved Grønland brygge i Drammen!

5. juni 2017: Fotokunst langs Drammenselva

Fin fotokunst på Grønland i Drammen Trykk på bildet for større bilder på Google Foto.

5. juni var jeg en tur i Drammen og gikk en fin tur langs Drammenselva. På gjerdet like utenfor skiftestasjonen ovenfor Drammen stasjon, fra omtrent der Politistasjonen på Grønland i Drammen ligger og helt fram til Bybrua, er det for tiden mange flotte fotografier som henger utstilt. Noen av bildene er også tatt ned (stjålet?), men de henger vel hjemme hos noen privatpersoner, de da!?

Uansett: et veldig flott tiltak!

... og tid for hjemreise til Oslo...

Ha det på badet, din gamle sjokolade. Vi kommer nok tilbake snart, sier jeg...

... og slik kunne det sett ut utenfor jernbanestasjonen i Drammen... Trykk på bildet for flere bilder.

27. august 2016 — På Elvefestival i Drammen

Strømsø torg. Snart er vi på Bragernes og på veg til elvefestival. Trykk på bildet for flere bilder.

Var en tur til Drammen på ettermiddagen lørdag 27. august for å se litt på folkelivet på årets elvefestival. Første stopp i Drammen ble Strømsø torg, hvor vi tok oss tid til to små utepils på den indiske restauranten «Lotus». Like før klokka 18.30 gikk vi over Bybroa i retning Bragernes torg. Mange, mange andre gikk samtidig - og fra østenden av Bybroa, så vi et folkehav oppover mot Bragernes torg.

Vi valgte derfor å gå ned til restauranten «Skutebrygga» for å se om det var noen ledige plasser der. Men der var det stappfullt, men med masse stemning og et høyt, veldig høyt lydnivå. Like bortenfor, på den stilige restauranten «Glass Grill & Bar» var det ledige bord - riktignok inne, men med et mye roligere lydnivå. Og der ble vi sittende ett pars timer tid - og etter hvert ble det middag og litt mer godt i glasset. Mens vi satt der gikk jeg flere ganger ut på brygga og fikk tatt en del bilder…

Etter at vi hadde spist, gikk jeg en tur alene og tok en del bilder fra bl. a. Bybrua - før jeg gikk oppover Bragernes Torg og oppover til puben «Goggen», hvor vi hadde avtalt å skulle møtes. Men det var ingen uteplasser å oppdrive, så vi valgte derfor å gå litt rundt på torget for å se om vi fant noen andre ledige utendørsbord.

Etter å ha ruslet rundt i folkehavet på torget, prøvde vi sidegatene, men over alt var det en evig trengsel av folk, og ei heller plass for tre personer på samme bord! Hyggelig for Drammen og drammenserne. Vi derimot, vi valgte å rusle tilbake til Strømsø, og litt over klokka 21, akkurat i det vi ankom stasjonen, hadde vi flaks og nådde et hurtigtog tilbake til Oslo.

Selv om det var færre båter på elva enn hva jeg hadde håpet og forventet, ble det alt i alt en fin og hyggelig ettermiddag og kveld i Drammen!

Fin ettermiddag i Drammen, 28. juni 2016

Utsikt fra Bybrua mot gangbrua Ypsilon. Trykk på bildet for flere bilder på Google Foto.

Var en tur til Drammen tirsdag 28. juni 2016. Må si at det er blitt fint i Drammen! Gangbrua Ypsilon er veldig stilig, Det samme er Elveharpen, «Kloden» og mange av de nye bygningene langs Drammenselva. Spiste en nydelig «Ypsilon-burger» på Ypsilon bar, ved siden av Ypsilon-gangbrua. Gikk deretter over Ypsilon og gikk andre siden langs Drammenselva og fram til Bragernes torg, der det alltid er fint. Trivelig tur!

Elveharpen - eller «The River Harp» som mange sier det på engelsk. Stilig lyd som kommer ut ...

Trivelig å sitte på uterestauranten «Skutebrygga» ved Bybrua i Drammen.

Utsikt fra Bragernes torg opp mot Bragernes kirke. Trykk på bildet for flere bilder på Goggle Foto.

Drammen, 13. januar 2014

Flere og større bilder fra Drammen fra 13. januar 2013 finnes på Google Foto.

< Drammen | Bragernes kirke | Mjøndalen >

Tømmerfløter i
Drammenselva

Per Sivle

Detalj fra Ørnulf Basts «Sankt Hallvards brønn»

Elvefestivalen 2019, Drammen.
Elvefestivalen 2019
22.-25 august

Drammen kommune

Jonas B. Drammen

Ypsilon BAR

Hummer og kanari fra Drammen (2013-2020)

Norge i bilder

......................................................................................................