«Utenbygdsbilder»

Seilbåt, detalj fra

Pisak Adventure

BIlder fra Kroatia.
<<< Pisak | Bade- og vannsportliv i Pisak | Bybilder | Pisak by night | Fjellgården Tadici
>>>

13-16. juni 2018 — Tre-dagersopphold i Pisak

T.v. har vi restaurant Konoba Leut og like bak leilighetskomplekset ligger Apartmani Pelegrin.

PÅ TUR MED PISAK REISER I SERBIA, BOSNIA OG KROATIA, JUNI 2018:
Mens vi var i Pisak i år bodde vi på et godt utstyrt Apartmani Pelegrin, et lite treetasjes leilighets-kompleks, sentralt plassert like ved siden av restaurant Konuba Leut ved havna i byen. Her trivdes vi godt — og hadde og en flott usikt over havna og sentrale Pisak, samt utsikt over til øya Hvar. Her trivdes vi godt — og hadde og en fin utsikt over havna og sentrale Pisak. Det eneste som kunne vært bedre, var Internettforbindelsen, som rett og slett var elendig. Men med litt triksing og miksing, og bruk av andres nettverk, fikk jeg ordna det jeg skulle. Under oppholdet satt jeg en del på restaurant Konoba Leut og tok en pils eller fler mens jeg samtidig gjorde diverse små datajobber for folk i Norge... Artig å kunne sitte å jobbe i et land langt unna og samtidig føle seg så nært hjemlandet!

Vi var også her i Pisak i september 2017 — og flere opplysninger om Pisak og fjorårets tur finner du nedenfor og rundt omkring, bl.a. ved å trykke på lenkene over.

Apartmani Pelegrin
Apartmani Pelegrin: Her bodde vi godt i 3. etasje med god utsikt over sentrum av Pisak.

Restaurant Konoba Leut er trivelig både ute og inndørs. Her fra fasaden ut mot havna...

... og midt i bildet ser vi uteserveringen til restauranten Konoba Leut.

Utsikt fra verandaen vår på apartementshotellet Apartmani Pelegrin.

Utsikt fra piren i Pisak til restaurant Konoba Leut og de mektige fjellene i bakgrunnen.

Tre bilder satt sammen. Trykk på bildet for flere og større bilder på min konto på Google Foto.

Fire bilder satt sammen. Bildene er tatt på stranda ved siden av restaurant Konoba Porat.

Regnvær i vente? Bilde er tatt ved siden av restauranten Konoba Porat.

To bilder satt sammen. Bildene er tatt fra verandaen vår på Apartmani Pelegrin.

Utsikt fra verandaen vår på apartementshotellet Apartmani Pelegrin.

Hovedgata utenfor Restaurant Konoba Leut ved havna i Pisak.

Mandag 11. september 2017 — På tur med Pisak Reiser til Pisak

Restaurant Konoba Leut sett fra Appartements Nena i Pisak. Trykk på bildet for flere bilder.

På tur med Pisak Reiser til trivelige Pisak ved Dalmatiakysten i Kroatia:
Pisak viste seg å være et trivelig, stille og rolig sted med i overkant 200 faste innbyggere — og per sept. 2017 var det hele 6 000 gjestesenger! Avstanden til Split er 36 km og til Dubrovnik 130 km. Her bodde vi på Appartments Nena, som var helt greit utstyrt lite pensjonat fullt utstyrt med sengeklær, kopper og kar. Og fra verandaen hadde vi fantastisk utsikt mot Dalmatiakysten og øya Brach rett i mot!

Under oppholdet i Pisak hadde vi ikke så mye program, kun to felles middager. Og som Pisak Reiser skriver «Vi har erfaring med at når folk kommer hit, synes de at det er fint ikke å være bundet til faste tider når det gjelder frokost og lunsj. Det kan være godt å være litt for seg selv og innta disse måltidene på terrassen når en selv føler for det. Det er en liten butikk i Pisak hvor en får kjøpt det en trenger av både mat og drikke.»

... «Hvis du er her utenom turistsesongen, er det slik det står i turistbrosjyrer "som om tiden har stått stille". I turistsesongen som er fra ca midten av juni til midten av september, er det derimot masse folk uten at det er overfylt. De aller fleste som har hus i Pisak driver med utleie. Størstedelen av husene er eid av kroater og bosniere, men det er også franskmenn, russere, tyskere, østerrikere, noen få svensker og to nordmenn som har hus her. Helt opp til sekstiårene var Pisak et viktig sted for tunfiske. Elektrisitet fikk de i begynnelsen på sekstitallet - bilveg likeså.

I dag har Pisak to restauranter [Konuba Leut og Konuba Porat], to barer, en matbutikk, en grønnsaks-handler og et bakeri. Ingen diskotek og nattklubber!»

Magasinet Dine Penger skrev for noen år siden: «Adriaterhavskysten er blitt en turistmagnet, men det finnes fortsatt noen helt spesielle perler slik som den lille byen Pisak.» (Fra Pisak Reiser sin brosjyre for 2017.)

11. sept. — Friske bølger på vei til middag på restaurant Konoba Leut i Pisak

Det blåste friskt da vi dro ned til restauranten Konoba Leut for å spise middag. Fint å se på!

Søndag 11. sept. var vi og spiste på utendørsserveringen på resturanten Konoba Leut nede ved havna i Pisak. Det blåste friskt da vi gikk ned fra Appartements Nena, og utover kvelden fikk vi oppleve et skikkelig uvær med regn, lyn og torden rett over hodet på oss. Men vi satt trygt og tørt under tak — og uansett vær fikk vi en veldig stemningsfull og trivelig kveld — og mye god mat og drikke!

Her ser vi restaurant Konoba Leut nede ved den lille havna i Pisak.

Her er det skikkelig sjøsprøyt! Bildet er tatt rett utenfor restaurant Konoba Leut...

Utenfor utendørsdelen av restaurant Konoba Leut i sentrum av Pisak.

I bakken til venstre ligger vårt overnattings sted i Pisak: Apartments Nena.

Apartments Nena og kirken som kan ses fra store deler av Pisak.

14. september og avreise fra Split til Oslo

Alle reiser ha sin slutt og her er vi rede for avreise til Oslo med Norwegian Airlines kl 11.35.

Og takk til Enes og Sanela, Jasmina og Anne Mari for en fin rundtur til Bosnia og dagsturer i Blagaj, Medjugorje, overnatting i Mostar, Sarajevo, besøk i Srebrenice, Travnik og for avslutning her i Pisak!

Bilder og musikk fra Pisak på You Tube

Dagene i Pisak passet godt for avslapping og for å fordøye de mange inntrykkene fra Bosnia i fred og ro. Nedenfor kan du lytte til Pisaksangen og se bilder fra Pisak i gamle dager.

| Index | Kroatia | Brela | Cavtat | Dubrovnik | Pisak |

Pisak
Wikipedia

Kroatia

................................................................................................................

<<< Startsiden | Sanger, dikt og forbanna løgn | Diverse | «Tegninger» | YouTube >>>