|
Innholdet på disse sidene er for det meste hentet fra Hans Rotmo, Tekstforfattaren, en bok som jeg anbefaler på det varmeste for alle som sysler med diktning eller som ønsker å bli bedre sangtekstforfattere! Arketyper (Carl Gustav Jung): Delte opp det ubevisste i det personlig ubevisste og det kollektivt ubevisste. Det siste stod for en fellesmenneskelig arv av forestillinger. Disse forestillingene kalte han arketyper (av opphav; urform, urbilde; urforestilling):
Ur-symbol som bygger på at menneskekroppen er lik for alle, med behov for søvn, mat, sex osv. Naturen rundt menneskene er lik med døgnrytme, årsrytme osv. Idet hele tatt har menneskene svært mange felles opplevelser frå vogge til grav: Fødsel, morsbinding, barndom, skole, pubertet, identitet, partnerskap, sex, avkom, aldring, barnbarn, sjukdom, glømsel, død, ettermæle. Dikting omkring disse temaene blir derfor aldri avleggs. Litteraturforskeren Northrop Frye systematiserer de fellesmenneskelige erfaringene slik.
Sjekkliste:
BASTU-reglene:Mange episke sanger bygger opp til et innholdsmessig krisepunkt. Sangen holder konflikten gående gjennom noen vers, en kommer til et krisepunkt der flere utveger åpner seg, og så kommer en overraskende vending som er underbygd i teksten tidligere. «Riktig» spenningskurve er riktig. Kommer vendepunktet for tidlig, blir teksten etterpå håpløs. Dramaturgisk oppbyggingSånne tekster må gjerne følge en dramaturgisk oppbygning og operere med tre indre krefter; Hovedkraft, motkraft og avgjørende kraft (en tredje kraft som en ikke er klar over, eller herre over).
RYTME
(lat.gr rhytmus, eg. strømning, bevegelse)
DIV. TAKTSLAG PÅ LINJA
TAKTSLAG
PÅ LINJA:
|
DIMETER - | TO SLAG |
TRIMETER - | TRE SLAG |
TETRAMETER - | FIRE SLAG |
PENTAMETER - | FEM SLAG |
HEKSAMETER - | SEKS SLAG |
HEPTAMETER | SJU SLAG |
Jambiske pentameter er mest brukt i sangtekster, trulig fordi jambe-rytmen er mest lik tale rytmen. Det er forskjell på takt og rytme. Takt er metronomiske bastante slag, som kommer på samme plass hver gang. (tactus, fast puls, den minste rytmiske tidsenhet kalles versfot eller takt).
Rytmen er variasjonene over takten. Rytmen er ujevn. Takten hører vi, og den kan måles objektivt. Rytmen opplever vi subjektivt. Rytmen røper hva slags humør sangen har. Det er f. eks. ikke farten på en melodi som gjør den munter, men rytmetypen. (Fritt etter Hans Rotmo: Teksforfattaren, s 110 og 111)
(lat av ´det andre jeg` person som (i tankegang) er helt lik en annen, dobbeltgjenger. mitt alter-ego)
Et spesielt blikkpunkt: En blanding mellom første og tredje person. Tenk på Arthur Arntzens «Oluf», Jacob Margido Esps «Flettfrid Andresen», Trond Viggo Torgersens «Vaktmesteren» eller Hans Rotmos «Ola Uteligger» osv.
Med et alter ego får du sagt ting i jeg-form som du normalt måtte ha sagt i tredje person, og du kommer tettere innpå handlinga. I tillegg har du et image, noe publikum kjenner igjen. Igjen og igjen.
Tenk i større baner: Sett sanger sammen i en syklus. Lag et mini-univers. Slik som Evert Taube, Kjell Aukrust, Rotmos «Vømmøldalen», osv. En annen måte er å sette samme sanger til en handlingsgang, putte imellom tekst og lage en kabaret, revy. Eller videre: Lage en finurlig årsaksrekke og få til et musikkspill.
FORSKJELLIGE
RIMTYPER
MASKULINE RIM: Sving - ting, nord - gror,
fall - Fredrikshald, vekk - marsipantrekk, hann - mann osv.
(eg. enstavelsesrim)
FEMININE RIM: Hente - jente, vinne - kvinne, skjønne - belønne, brette - flette osv. (eg. tostavelsesrim)
TRIPPELRIM: Faksete - baksete, tvillingen - skillingen osv. (eg. trestavelsesrim)
INDRE RIM: Dynamitt og bulldoser ska itj flå og beskjemm, profitt og prognoser ska itj rå og bestemm.
SMÅJUKSRIM: (dårlig løsning): Ku - snus, ting - finger.
HALVRIM:(dårlig løsning): trappa - martha, leksa - veska .«Li» rimer på «ly», «laus» på «tøys» osv. Ofte typisk for barn.
BOKSTAVRIM: På gammeldainsen i grenda igår…
Noen tror at det er bedre jo mere det rimer. En må være klar over at rim uthever og understreker, og da er det viktig å understreke de riktige ordene. Rim med måte. La ikke rimet ta over for det du vil ha sagt.
Knut Hamsun:
«Mit sind er så tungt, jeg ser intet lys
i hele det skumrende rum
Jeg bøier mig sammen og ber om et råd
men himlen er stum.»
NB! Mangelen på rim forsterker stemningen av rådløshet! (Fritt etter Hans Rotmo, Tekstforfattaren)
................................................................................................................... << Hummer
og kanari | Manipulerte
bilder | Oslobilder
>> |